본문 바로가기

Moving Still

마터스 천국을 보는 눈 Martyrs


2009 부천 국제 판타스틱 영화제 경쟁부문 초청작.
http://kr.finance.yahoo.com/news/view?aid=2009070218031094798&cate=3000

마터스Martyrs는 '순교자,희생자, 열사'의 의미.그리스어 marturos

어린시절의 학대에 대한 후유증과 15년 후의 복수 그리고 자살.
무조건적인 살인과 이해 그리고 감금과 폭행.
죽음 전후의 상황과 경험에 대한 호기심과 인간 실험.

directed by Pascal Laugier

Cast
Anna(Morjana Alaoui)
Lucie(Mylène Jampanoï)
Mademoiselle(Catherine Bégin)


Plot
A young woman's quest for revenge against the people who kidnapped and tormented her as a child leads her and a friend, who is also a victim of child abuse, on a terrifying journey into a living hell of depravity.
어린시절 자신을 유괴하여 몹시 고통을 준 사람들에 대한 젊은 여인과 역시 아동학대의 희생양이 된 그녀 친구의 복수
는 사악하기만 한 살아있는 지옥으로의 무서운 여정으로 이끈다.


Full Synopsis

Lucie, who has been missing for over a year, is found hysterical by the side of the road.
1년 이상 실종되었던 루시는 도로의 한쪽에서 이성을 잃은 상태로 발견된다.
She leads police to the derelict slaughterhouse where evidence suggests she was held captive.
그녀는 모든 증거가 자신이 감금되었던 곳이라 말해주는 버려져 있는 도살장으로 경찰을 이끈다.
Although there is no evidence of sexual abuse, Lucie bears the signs of repeated injury and neglect.
아무런 성적학대의 증거가 없음에도 루시는 반복된 상해와 방치의 징후를 보인다.
Traumatized and uncommunicative, Lucie is unable to tell the authorities anything further about her time in captivity or the people who kept her there. 외상을 입고 의사소통이 되지 않는 루시는 사법당국에 감금기간이나 그곳에 자신을 잡아둔 사람들에 대해 더이상 말해주지 못한다.

Over time, Lucie makes friends with Anna, another girl in the youth home where she lives.
시간이 흘러, 루시는 그녀가 있던 고아원(?)의 다른 소녀 안나와 친구가 된다.
Anna looks after Lucie and eventually gains her trust. 안나는 루시를 돌보고 결국 루시는 안나를 믿게 된다. 
Lucie appears to be haunted by something or someone - a shadowy, rasping female figure who apparently mutilates Lucie.
루시는 자신의 신체를 훼손시키려는 수상쩍은 긁는 소리를 내는 여자 존재에 사로잡힌 듯 보인다.
After one such episode, Lucie makes Anna promise not to tell anyone about the creature haunting Lucie.
그런 일이 있은 후, 루시는 안나에게 자신을 괴롭히는 존재에 대해 누구에게도 말하지 말 것을 약속하게 한다.

At this point, the film moves ahead 15 years, and shifts its attention to the Belfond family.
영화는 15년을 뛰어넘어 벨폰드 가족으로 관심을 옮긴다.
Mom is fixing a sewer line in the yard, Dad is making breakfast, and son Antoine and daughter Marie are wrestling over a love note Antoine received. 엄마는 뜰에서 하수관을 고치고 있고, 아빠는 아침식사 준비를 그리고 아들 안토니와 딸 마리는 안토니가 받은 연애편지로 난리를 부리고 있다.
As everyone sits down to breakfast, the doorbell rings - it's Lucie, who shoots the father to death with a shotgun.
모두가 아침식사를 위해 식탁에 앉았을 때 벨소리가 나는데, (문을 연) 아빠를 엽총으로 쏴 버린 루시가 있었다.
The mother follows in short order, and then Lucie hesitates, asking Antoine how old he is and if he knew what his parents have done.
잠시 뒤 엄마도 총에 맞고 루시는 안토니에게 몇살인지, 그의 부모가 한 짓을 아는지 묻고는 망설인다.
When she doesn't get an answer, she kills Antoine. 대답을 듣지 못하자 그녀는 안토니를 죽인다.
Marie hides upstairs, but Lucie finds her and kills her as well.
마리는 위층으로 피하지만 루시가 그녀 또한 죽인다.
After killing the family, Lucie's creature reappears and tries to attack Lucie.
그 가족을 모두 죽인 후, (루시를 괴롭히는) 존재가 나타나 루시를 공격하려 한다.
Lucie explains that she's "killed them", and so the creature can leave her alone now.
루시는 "모두를 죽였다"고, 그래서 자신을 남겨두고 그 존재는 떠날 수 있다고 설명한다.
The creature continues to attack her. 하지만, 그 존재는 루시르 계속 공격한다.

Paniced, Lucie calls Anna to come and help her.
공황상태에 빠진 루시는 안나에게 와서 자신을 도와달라고 전화한다.
Anna, horrified, sees what Lucie's done and asks if she's sure these are the people who kidnapped her.
안나는 루시가 한 일을 보고는 두려움에 빠져 그녀를 유괴한 사람들이 확실한지 묻는다.
Lucie is sure. Anna starts working on burying the bodies when Lucie has to deal with the creature again.
루시는 그렇다고 하고, 루시가 다시 그 존재에게 시달리는 동안 안나는 시체를 묻기 사작한다.
In the process of moving bodies, Anna discovers that the mother is still alive and attempts to smuggle her out of the house.
시체를 옮기다 안나는 엄마가 아직 살아있음을 알게 되고 루시 몰래 그녀를 집밖으로 옮기려 한다.
Lucie discovers this and beats the mother to death with a hammer.
루시가 이것을 알아채고는 망치로 엄마를 내리쳐 죽게 한다.
This is followed by one more attempt to placate the creature, as Lucie shows the creature that the mother is dead. 이 행동을 통해 엄마가 죽었음을 (루시를 괴롭히는) 존재에게 보여주어 진정시키려는 시도로 이어진다. 

The creature embraces her gently, and begins to cut into her arms.
그 존재는 루시를 부드럽게 끌어안고는 팔에 상처를 내기 시작한다.
Anna sees Lucie cutting herself - the creature is something Lucie is hallucinating.
안나는 루시 스스로 상처를 내는 것을 보게 된다. 그 존재는 루시가 환각을 일으키는 것일 수도...
Flashbacks reveal that the creature is a woman who was being tortured in the same building as Lucie.
그 존재는 루시와 마찬가지로 같은 건물에서 괴롭힘을 당한 한 여인임을 환영[flashback]으로 보여준다.
When Lucie was able to escape, she had an opportunity to take the woman with her, but did not and has been haunted by it ever since. 루시가 (과거에 잡혔다가) 도망칠 수 있게 되었을 때, 루시는 그녀를 데리고 나올 기회가 있었음에도 그러지 않았고 그후로 그것에 사로잡힌 것이었다.
In a fit of rage and sadness, Lucie cuts her own throat.
분노와 슬픔이란 흥분으로 루시는 스스로 자신의 목을 칼로 긋는다.

Anna brings Lucie's body into the house, cleans it and wraps it in cloth.
안나는 루시의 시신을 집 안으로 옮겨 깨끗하게 닦고 천으로 감싼다.
In cleaning up the house, she notices a hole in the wall behind a cabinet.
집 안을 청소하면서 그녀는 캐비넷 뒤 벽에 구멍이 있음을 알게 된다.
Anna opens the cabinet and discovers a hidden staircase leading down.
안나는 캐비넷을 열고 아래로 내려갈 수 있게 된 숨겨진 계단을 발견한다.
Anna discovers an underground complex decorated with pictures of people in extreme suffering.
안나는 극심한 고통을 받는 사람들의 사진으로 장식된 지하의 복합공간을 발견한다.
Exploring further, Anna discovers another woman, naked and chained to a wall with a metal blindfold riveted to her head. 그 안을 더 들여다 보면서 안나는 머리에 단단히 고정된 쇠 눈가리개를 하고 벽에 쇠사슬로 묶인 나체의 다른 여인을 발견한다.
She frees the woman and takes her upstairs. 안나는 그 여자를 풀어주고 위층으로 데려간다.
Anna attempts to bathe the woman and she resists, and after Anna removes the blindfold, the woman runs off, finds a knife and begins to mutilate herself, attempting to cut off her arm.
안나는 여인을 목욕시키려 하지만 그녀는 저항하는데 곧이어 안나가 눈가리개를 제거시켜주자 여인은 달아나 칼을 찾아 손목을 절단하려는 시도로 자기신체를 훼손하기 시작한다.

As Anna tries to stop the woman, the woman is killed by a shotgun blast.
안나가 여인의 시도를 중단시키려 하자 여인은 엽총의 발사로 죽게 된다.
A group of people have entered the house, and they take Anna down into the hidden complex.
집으로 몇명의 사람들이 들어오더니 안나를 숨겨진 지하공간으로 끌고 간다.
An older woman (referred to only as "Mademoiselle") explains to Anna that they are not interested in victims, but martyrs - the act of martyrdom brings about transcendence and the possibility of seeing into the afterlife.
(마드모아젤이라고만 언급되는) 나이든 여인이 안나에게 그들은 희생자에는 관심이 없고 고통이라는 행위를 통해 생명초월과 사후세계를 들여다 볼 수 있는 가능성을 주는 순교자에게만 관심이 있다고 설명해 준다.
They are, in essence, creating martyrs through systematic abuse in the hopes of learning what lies after death from their accounts as they achieve transcendence.
그들은, 본질적으로, (삶과 죽음의 기로를) 초월하여 죽음 이후에 무엇이 있는지 알고자 하는 희망 속에 조직화된 학대를 통해 순교자를 만들어 내는 것이었다.

They kidnap young women because young women seem to be especially likely to achieve a transcendent state. 그들은 초자연 상태를 특별히 잘 이룰 수 있을 것 같아 보이기에 젊은 여인을 유괴한다.
Anna is then rendered unconscious.안나는 곧 무의식 상태가 된다.
Anna wakes up chained to a chair similar to the one discovered in the building where Lucie was kept.
안나는 루시가 감금되어 있던 건물에서 발견된 것과 같은 의자에 묶여 깨어난다.
She is fed some sort of unpleasant gruel and methodically beaten.
그녀는 맛없는 죽과 같은 것을 먹게 되고 규칙적으로 구타를 당한다.
This goes on for several days until a badly battered Anna loses the will to resist.
이런 일은 안나가 실컷 두들겨 맞고 저항할 의지를 상실할 때까지 몇일간  계속된다.
She hears Lucie's voice in her head, telling her that it is going to be okay, that she won't suffer much longer. 안나는 머릿속에서 괜찮을 것이고 오랫동안 고통받지는 않을 것이라는 루시의 목소리를 듣게 된다.
Anna is then brought to an operating theater, where she is strapped into a rotating rack and flayed.
안나는 그런 후 수술실로 옮겨져서 회전기구에 묶인 채 살갗이 벗겨진다.

A now-skinless Anna is hung by a rack under hot lights.
강렬한 불빛 아래에 살갗이 벗겨진 안나가 회전기구에 매달려 있다.
The people attending her remark on her considerable resilience, noting that she is still alive.
안나를 관리하던 사람들은 그녀의 대단한 회복력을 언급하고 아직 살아있음에 주목한다.
The woman feeding Anna notices something about her has changed, and she calls Mademoiselle to tell her that Anna is close to transcendence.
안나에게 음식을 먹이던 여자는 안나에게 뭔가 변화가 있음을 알아채고 마드모아젤에게 전화 걸어 아나가 초월의 경지에 임박했다고 알려준다.
Mademoiselle hurries over and arrives in time for Anna to give her an account of what she had witnessed.
마드모아젤이 서둘러 달려와 도착했을 때 안나는 마드모아젤에게 그녀가 본 것을 증언해 준다.

The next day, a large number of wealthy older people arrive at the house, and Mademoiselle's assistant (Etienne) announces that Anna - only one of four young women to successfully achieve martyrdom - was the first to provide an account of the world beyond life, and Mademoiselle was present to hear her account and would be sharing it with the assembled people shortly.
다음날, 많은 수의 나이든 부유층들이 그 집에 도착하고, 마드모아젤의 조수Etienne는 순례의 길을 성공적으로 이룬 4명의 젊은 여성들 가운데 한명인 안나가 삶을 뛰어넘은 세계에 대해 처음으로 증언해 주었음과 마드모아젤이 그것을 들어 알고 있으며 모인 사람들에게도 알려줄 것임을 발표한다.

Mademoiselle appears to be getting ready as Etienne speaks to her through the door, asking if the announcement means that Anna saw something, and Mademoiselle says that she did, and it was clear and precise. 마드모아젤은 문 밖에서 묻던 조수Etienne에게 준비돼 간다고 하고, 그 발표는 곧 안나가 무엇인가를 봤음을 의미하는 것이고, 그것은 명백하고 정확한 사실이라고 한다.
Mademoiselle asks Etienne if he could imagine life after death.
마드모아젤은 Etienne에게 사후의 삶에 대해 상상할 수 있느냐고 묻는다.
Etienne says he could not. Inside, Mademoiselle is sitting on the edge of a bathtub, where she takes a gun out of her purse.
Etienne는 그러지 못한다고 하는데, 안에서 마드모아젤은 욕조 가장자리에 앉아 핸드백에서 총을 꺼낸다.
She calls to Etienne and tells him to continue doubting before shooting herself in the head.
그녀는 Etienne를 부르고는 그녀의 머리에 총을 쏘기 전에 의문을 계속 가지라고 말한다.

The movie ends with Anna, lying in some sort of medicated bath in the underground complex, looking at something very far away, fading to black, and a definition of "martyr" which indicates the derivation from the Greek word for "witness."
영화는 안나가 지하 복합공간의 의약용 욕조 같은 것에 누워 검게 변해가는 아주 먼 무엇인가를 응시하는 장면으로 끝나고, "martyr"의 정의는 그리스어의 "목격자"에서 유래함을 알려준다.

'도대체 다음에 무슨 일이 벌어질까?'에 초점이 맞춰져 눈을 떼지 못하게 하는 영화.
보는 내내 "뭐지?"하는 생각을 해야 하며,
제대로 된 번역이 아닌 다음에는 무엇을 말하고자 하는지에 대해 계속 생각해야 하는
치고 박고 싸우는 것만 좋아하는 단순한 머리로는 이해곤란한 영화.

따지고 보면, 사후의 세계가 존재하는지, 그것은 어떤 모습인지에 관심 가지는
나이든 인간들의 호기심이 저지르는 만행인데 정작 있다, 없다 혹은 이렇다, 저렇다에 대해서는 말하지 않고,
설사 말해준다 해도 영화는 이미 그 정점account에 도달하는 과정에 집중해 버렸으니...

그럼에도 불구하고, 집중력 잃지 않게 하는 재미는 탁월.

'Moving Still' 카테고리의 다른 글

옵세스드 Obsessed  (0) 2009.07.19
스타게이트 컨티넘 StarGate Continuum  (0) 2009.07.18
레드 Red Sands 2009  (0) 2009.07.17
4조대로 통음사(Four Roads To Hell)  (0) 2009.07.16
다잉 브리드 Dying Breed  (0) 2009.07.16